woensdag 19 maart 2014

Anders denken

Anders denken....
Jochies liggen lekker even bij mama in bed...plotseling hoor ik Wayan roepen en huilen auwww Jadee dat doet pijn en je trapt mij!!! Jadee kijkt mij aan met grote ogen en zegt: ik doe niets mama. Wel waar zegt Wayan jij trapt mij en je nagel komt tegen mijn been aan. Mama, Wayan liegt zegt Jadee en hij kijkt me verschrikt aan. De radartjes draaien alweer bij mij en ik neem de jongens bij mekaar.
Jadee, jij liegt niet maar jij kwam met je voet tegen Wayans been aan waardoor je hem met je nagel raakte en dat doet pijn bij Wayan. Wayan voelt pijn anders aan dan jij. Wayan denkt dat je hem getrapt hebt, maar dat is niet zo. O, zegt Jadee sorry dan. Wayan zeg ik....Jadee heeft jou niet getrapt, maar kwam per ongeluk tegen je been aan. Maar omdat zijn nagel tegen jouw been aan kwam snapt mama dat dat pijn doet. Jij denkt dat Jadee jou getrapt heeft maar hij kwam alleen maar tegen jouw been aan. Dus ook jij zegt even sorry, ok? Sorry zegt Wayan en ze lachen weer.
Dit is dus 1 van de moeilijke stukjes aan Wayan. Hij denkt anders en hij voelt anders.
Door op deze manier te reageren en je in te leven in hem, maar ook in Jadee lossen we de situatie op die manier op. Het duurt langer, maar alle twee de jongens voelen zich wel begrepen en daar gaat t om. Missie weer geslaagd. Maar soms is t ook lastig om te bepalen wat er echt gebeurt is 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten